Tuesday, October 26, 2010

Safari

Afgelopen zondag zijn we op safari geweest. Een wandelsafari. Op zoek naar wild. En dat hebben we gevonden ook !! Het was best wel spannend. Bewegingen in de verte, geluiden, zitten ze links, zitten ze rechts??
Hidde ging zwemmen met een vriendje en Jelle, Bert en ik gingen wandelen in de Amsterdamse waterleidingduinen. Bos, duinen, strand. En 'wilde' beesten zoals damherten en koeien.

We hoorden ze al voor we ze zagen.
"De voorbronst begint in oktober, dan gaat het damhert burlen. Dit is een diepkeelgeluid waarmee ze indruk op de dames en op elkaar proberen te maken. Het klinkt als het knorren van een hees varken.
Na de voorbronst volgt in de eerste en tweede week van november de echte bronst; dan worden de hindes gedekt."

Het is nu dus nog voorbronst. Dus we hoorden het burlen voordat we de dieren zelf zagen. We hebben aardig wat damherten gezien. Als eerste wat vrouwtjes en toen een mannetje. Erg indrukwekkend met die grote horens.


Hier lagen twee vrouwtjes - een is te zien op de foto. Ze bleven rustig liggen, maar bleven wel op hun hoede.

We volgden ze het bos in en zagen een hele kudde. We hoorden twee mannetjes vechten, maar dat hebben we niet gezien. We wilden niet te dichtbij komen.

We hebben nog meer damherten gezien. Een enkel mannetje, twee mannetjes en een vrouwtje, een paar vrouwtjes. Erg leuk. En af en toe hoorden we nog het burlen.
We waren van plan om naar het strand te lopen maar we waren zo lang in het bos geweest op safari naar damherten dat we dat niet meer hebben gedaan. Het was al ver in de middag.
Onze route kwam langs nog een stel 'wilde' beesten - tenminste, in mijn belevenis dan. Er zijn twee dieren die ik zo veel mogelijk vermijd: kikkers en koeien. Dit keer kon ik helaas de laatste niet meer vermijden. Met mijn kind als 'schild' - slechte moeder ben ik !!! - ben ik op zeer korte afstand langs deze 'gevaarlijke' dieren gelopen. Ik geloof niet dat ik ooit zo dicht bij een koe geweest ben zonder dat er een hek tussenstond!

Al met al een leuke safari middag. We gaan hier zeker vaker heen!

1 comment:

  1. Hahaha, dat van die kikkers herken ik, maar van die koeien niet :o)
    Wat mooi die wandeling tussen de herten! Dat heb ik nog nooit meegemaakt dat je er zoveel tegen komt. Wauw!

    ReplyDelete